söndag 16 januari 2022

En smakebit på søndag

 


Varje söndag får man inblick i vad som läses ute i stugorna i både Sverige och Norge. Samlingspunkten är Betraktninger.


                                                    


Jag läste för många år sedan Kristin Cashores serie om De Utvalda. Det är en fantasyserie för unga vuxna om personer med speciella gåvor. De kallas särlingar. Tydligen kom del fyra i höstas. Sedan ska det komma en del fem. Det har blivit lite mognare i denna omgång men det är väl också helt okej. De som läste serien när den var ny har ju också blivit lite äldre. Utdraget är från kapitel 10 i min version som är på sidan 98. Alla versioner är ju lite olika och detta är e-boken så.



20 kommentarer:

  1. Känner ju igen författaren, men har inte läst något av henne.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon var i ropet för kanske fem eller sex år sedan. Sedan försvann hon men tada! Ganska bra serie faktiskt om man gillar fantasy.

      Radera
  2. Jag minns att det skrevs mycket om den här serien, men hade missat att det nu kommit fler delar. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var några år sedan den kom som serie men kompisens 11-åring har hittat den nu. Den här är hon nog lite för liten för.

      Radera
  3. Jag har de första i serien men inte denna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag hittade den nu. Jag missade den totalt.

      Radera
  4. inte läst författaren, tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hennes böcker flög lite under radarn för många.

      Radera
  5. Det lät sorgligt. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  6. Tack för smakbiten! Den serien hade jag glömt bort. Måste läsa den ju.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gillar man Fantasy tycker jag det. Sedan kan man läsa dem enskilt också.

      Radera
  7. Ser på GoodReads att serien har fått väldigt högt betyg. Dock har jag sällan gett mig in på serier av böcker, man blir så bunden för lång tid...ler
    Tack för smakbit!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju så. En del läser jag ju för att jobbet. Klurigt att vara svensklärare ibland. Eleverna går inte alltid igång på samma som man själv.

      Radera
  8. helt okänd bok för mig. fint omslag. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  9. Känner till författaren, vi har böcker på jobbet, dock inte läst. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  10. Tack för smakbiten. Den bokserien kände jag faktiskt inte till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den har nog varit lite osynlig måste jag säga.

      Radera