lördag 15 juni 2019

Min bokresa #14 - andra världskriget

Camilla på Mitt bokintresse har en bokfrågeserie som påbörjades någon gång i augusti 2018. Jag är lite efter men fyller på när jag kan.

Den här gången handlar det om andra världskriget som är ett område jag älskar att läsa om. Som de flesta började jag min karriär med Anne Franks dagbok och Vibeke Olssons båda böcker om Ulrike. De senare har jag läst flest gånger av alla ungdomsböcker jag någonsin kommit i kontakt med. De visar olika sidor av kriget och väl värda för unga människor att läsa.

Sedan har jag nog mest läst böcker som handlar om kriget och inte så mycket skönlitteratur. De flesta böcker har varit i utbildningssyfte. En mycket intressant bok är Alan Bullocks Hitler en studie i tyranni som är en hemsk läsning. Det finns en serie om andra världskriget som jag också läst En värld i krig utgiven av Bonniers. Lång läsning som man gör i omgångar. Om detta må ni berätta.. har jag läst många gånger med mina elever.

En bok som handlar om andra världskriget och värd sin läsning är Boktjuven av Markus Zusak. Sedan har jag läst Primo Levis Är detta en människa som är hemsk läsning men så viktig. För dig som verkligen aldrig läst Mannen utan öde av Imre Kertész gör det. En hemsk bok som gav till alla gymnasieelever det året som han fick nobelpriset.

Göran Rosenbergs bok om sin far Ett kort uppehåll på vägen från Auschwitz är en fin berättelse med både sorg och smärta. Den första novellen i Vad vi pratar om när vi pratar om Anne Frank är tänkvärd och säger en del om hur förintelsen fortfarande är nära.

Det finns fler men jag kommer inte på några nu.

2 kommentarer:

  1. Tack för några tips, fast jag har läst en hel del av dem redan som Anne Frank och Mannen utan öder tex.

    SvaraRadera