onsdag 18 juli 2018

Grimm



Detta är en serie om en grimm som heter Grimm. Japp, här är det en ordlek på bröderna Grimms namn. De skrev inte bara upp sagorna. De såg det övernaturliga och jagade dem. För i den här serien finns det övernaturliga personer som lever som människor. Det är häxor, varulvar, björnar och mycket annat. Allt har en förklaring i sagor på ett eller annat sätt. Om du är en grimm ser du dessa varelser och det är ditt arbete att se till att de utrotas. Nu är det ju så att Nick Grimm, polis till vardags, inte riktigt är så mordisk som hans förfäder. Visst, vissa varelser dör, andra överlever, vissa blir hans vänner och allierade.

Serien pågick i sex år och trots att det är fantasy så tog det två säsonger innan jag kom in i den. Den är bra gjord och smart gjord. Mycket utgår från tyska folksagor och den världen. Det ska klicka också rent mentalt. Jag rekommenderar nog den här serien till dem som verkligen gillar det övernaturliga. Serien tar sig och den har sina ögonblick då den är riktigt bra. Sedan blir jag trött när de alltid måste göra vissa karaktärer orättvisa. Tydligen är det så lätt att låta personer bara ändra sig på två röda. En allierad som blir en fiende. Det stör mig väldigt mycket. Serien är bra, men just detta stör mig en del.

1 kommentar:

  1. Hmmm, ännu en Tv-serie jag har börjat titta på men sen tröttnat och ej tagit upp igen, men det borde kanske vara dags för det. Jag är i mitten av säsong 2 och jag förstod av din recension här att den blir bättre, även om jag gillade säsong 1.

    SvaraRadera