tisdag 5 juni 2018

Kulturkollos tisdagsutmaning: Tre lättsmälta tack

Det är lätta veckan hos Kulturkollo. Eller lättsmälta veckan kanske är mer korrekt. Veckans utmaning är i alla fall som följer:

Den här veckan vill jag be er om tips på tre lättsmälta saker. Det ska vara en att läsa, en att se och en att lyssna till. Det kan vara böcker, tv-serier och musik eller tidningar, tavlor och ljudböcker. Eller något helt annat. Tre vill jag ha i alla fall och gärna med motivering förstås.

Först ut får Jenny Colgans Sommar på den lilla ön i havet. Den är väldigt lättsmält och passar nu i början av sommaren för det handlar mycket om ljuset och hur det aldrig blir mörkt. Sedan, måste jag säga, ska den nog lyssnas på på engelska. Kvinnan som läste boken gjorde så på skotska och vilken känsla. Ön som Fiona åker hem till tillhör Skottland även om det verkar vara närmare till Norge. Hem sa hon i alla fall för att ro iland ett bra avtal till sitt företag. Hemma bor pappa och bröder som verkar ha gett upp sedan modern dog. Lyssna gärna för det är trevligt med just skotsk brytning. Då heter boken The Summer Seaside Kitchen. 

Deckare är ju något som många ser på under sommaren. Om någon inte har sett serien Elementary, som finns på Netflix, är den alldeles lagom. Det är en modern variant av Sherlock Holmes där han, spelad av Johnnie Lee Miller, bor i New York och som f.d. drogmissbrukare kommer han i kontakt med Watson, spelad av Lucy Liu. Hon arbetar som en levande stödperson för människor på väg tillbaka från missbruk. Underhållande fall och framförallt är det så där väldigt Holmes som det ska vara.

Läsa var det då. Jag lyssnar ju helst till lättsmälta och lättlästa böcker. Då kan jag missa lite men ändå fungerar helheten. Det får bli Thomas Engströms serie om Ludvig Licht. Lite lätt spionthriller mitt i sommaren är inte helt fel. Jag läste alla förra sommaren. Fyra blev det och det är en bok för varje väderstreck. Lite action, lite historisk bakgrund och passar bra när det är varmt. De läste jag faktiskt några av.


6 kommentarer:

  1. (en annan har bara svt men där finns också mycket bra film)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är sant. Fast jag skulle nog sakna Elementary.

      Radera
  2. Fint att höra att Colgan nya är bra, köar på biblioteket, men jag kanske skulle satsa på ljudboken istället... Och jag älskar Elementary, precis lagom lättsmält utan att bli vattnig. Jag tror jag har några säsonger osedda faktiskt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lyssna på den för den är verkligen bra.

      Radera
  3. Colgans böcker är perfekt lättsmälta.

    SvaraRadera