lördag 20 januari 2018

Olikhetsutmaningen: himmel och helvete

Det är sent lördag kväll och av någon konstig anledning är jag helt off denna vecka. Kanske är det orken som inte finns just nu. Eller så är det för att förändringens vindar blåser på jobbet och mest för mig. I alla fall tänkte jag svara på Lindas  olikhetsutmaning. Den är som följer denna vecka:


Vi har tonårsvecka på Kulturkollo och det är januari. Två skäl till att jag idag har valt ordparet himmel och helvete. Nu är det visserligen ont om det förstnämnda just nu när det är som mörkast och tråkigast, men en liten gnutta himmel finns kanske ändå.




Att denna veckas tema passar in på serien Supernatural måste vara en tillfällighet. Jag har sett serien i omgångar och kom på mig med att jag kanske borde se den igen. Premissen är att två bröder arbetar med att ta hand om övernaturliga ting som hotar vår värld. Här kommer både änglar från himlen och demoner från helvetet in. Det är inte alltid så lätt att veta vem som är god och vem som är ond, eller vad som är att föredra. Ibland är mellantinget det bästa.

Ibland kommer jag inte ifrån att hänvisa till gamla favoriter. För mig är himmel rätt bra beskrivet i Anna Karenina och då framförallt Levin som lever på landet stor del av tiden. Hans syn av himlen är Kitty och ett enkelt liv. Det är väl något att sträva efter för alla. Ja, kanske inte Kitty men ett enkelt och lyckligt liv.


Helvete är så många saker för så många men Mannen utan öde av Imre Kertész beskriver verkligen hur det kan vara att befinna sig i ett. Imre Kertész satt själv i koncentrationsläger men boken handlar inte om honom. Den handlar om en 14-årig judisk pojke som heter György Köves. Han bor i Budapest och ganska tidigt påverkas hans familj av förintelsen. Pappan skickas till arbetsläger och sedan blir György skickad till Auschwitz.

4 kommentarer:

  1. Pratade faktiskt med en elev i fredags om just Mannen utan öde och insåg att jag inte läst någon annan bok av Kertész. Anna Karenina var det väldigt länge sedan jag läste.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte heller läst något av Kertész. Det är ju ganska tydligt hur det är att leva efter förintelsen så jag borde kanske göra det.

      Radera
  2. Svar
    1. Så trevligt. Det är en fin och vemodig berättelse.

      Radera