torsdag 28 september 2017

Hett i hyllan #111


Det är torsdag och som sig bör kommer en fråga från Monika:

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?



Jag har haft denna i bokhyllan i nästan sju år. Någon gång tänker jag och eftersom det är en historisk deckare så blir jag mest trött på mig själv. För jag gillar historiska böcker och varför inte testa en tänker jag. Fast problemet är som alltid, nya böcker. Baksidestext enligt nedan:

John Holdsworth lever ett gott liv i 1780-talets London. Han är lyckligt gift, har en liten son och trivs med sitt arbete som mångsysslare inom bokbranschen. Så en dag förändras allt, utan förvarning drabbas han plötsligt av en serie tragedier. Det hela börjar med att hans son och hustru drunknar i Themsen och slutar med att hans företag går omkull.

John är nu helt ruinerad, han har inte ens en egen bostad längre. När han kontaktas av en rik änka som ber om hans hjälp tvekar han inte. Arvodet är generöst, och han har inget mer att förlora.

Uppdraget innebär att John ska bege sig till Cambridge, där änkans son Frank studerar. Änkan har fått veta att Frank inte alls är sig lik längre, han sägs ha blivit mentalt instabil och är under läkarvård. Men det är något som inte stämmer. Vad är det egentligen som har hänt Frank?

Då John besöker Franks college förs han i en sluten värld präglad av urgamla traditioner, men också av farliga intriger, oskrivna regler och pennalism. En värld där alla vet vikten av att bevara en hemlighet, och där ett brutalt brott lätt skulle kunna döljas ...

Intensivt spännande handling, en rad färgstarka karaktärer och gammal brittisk collegemiljö – flerfaldigt prisbelönte Andrew Taylor bjuder på ännu en gastkramande läsupplevelse.

8 kommentarer:

  1. Den läste jag för inte så länge sedan.Lagom långsam för att passa som sängläsning innan man somnar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter både bra och mindre bra. För långsam och då faller en ju i koma :).

      Radera
  2. Jag tror att jag har läst andra böcker av honom men den här kände jag inte till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns några till men den här har stått ett tag.

      Radera
  3. Den har jag också oläst i hyllan. Köpte den, egentligen mot bättre vetande, efter att "alla" nästan tokhyllat hans böcker. Och då gillade jag ändå inte hans Rothtrilogi.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland får en ju hjärnsläpp. Känns som om det kan bli både ock med den här.

      Radera
  4. har inte läst denna, men jag har läst annat av författaren som jag tyckt mycket om. antecknar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter upplyftande. Ska väl ta tag i den någon gång :).

      Radera