måndag 18 juli 2016

Carrie



En ung flicka som inte är som alla andra. Hon blir mobbad både i skolan och hemma. Dock på olika sätt. I skolan för att hon är just annorlunda och det är nästan otroligt farligt att gå i high school och vara annorlunda. Hemma är det för att hon har krafter som ingen annan har. Carries mamma undanhåller saker för henne. Hon berättar inte för Carrie vad menstruation är och stackars Carrie blir nästintill knäpp. Kulmen kommer när Carrie blir bjuden till balen bara för att de andra ska ha något att skratta åt. Att hennes förmåga går på högvarv efter det är en underdrift.

Jag blandar ihop bok och film. Det är inte alltid som jag tycker att Kings filmatiseringar är så bra men här är jag nog böjd att tycka att man är trogen originalberättelsen men att det som utlämnas är helt okej. Allt behöver liksom inte vara med i en film och det är inget som stör mig. Originalet ska ses, eftersom den ger nerv. Att Eldfödd hintas ha med boken att göra tror jag missas i filmen. Skulle inte jag ha gjort men uppföljare var inte så vanliga då som nu. Klart sevärd även om boken är mycket bättre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar