torsdag 28 april 2016

Veckans ord på B

Enligt O fortsätter med sitt alfabet och vi är på B. De ska anknyta till böcker de svar jag klurar ut.

Veckans ord är:

begåvad

beundra

bov

bröllop

bur

Det finns så många begåvade människor i världen men jag tänker ta Hermione Granger som är en otroligt duktig och begåvad häxa. J.K Rowling har verkligen lyckats få till en bra tjej med skinn på näsan och mycket tydlig personlighet.

Jag beundrar alla människor därute som vågar ta tag i sin författardröm och vill bli publicerade. Hurra till er.

Så många bovar som det finns i den litterära världen borde det ju inte vara något problem hitta några. Jag tänkte nästan på en gång på pensionärsligan som dyker upp i Catharina Ingelman-Sundbergs romaner. Charmigare bovar får du nog leta efter.

Jag sitter och tänker på bröllopet i Populärmusik från Vittula. Det finns något charmigt över det. Jag minns, skrattar och tänker på bastubadandet.

Bur fick mig att tänka på Maya Angelous fina I know why the caged bird sings. Det är visserligen en metaforisk bur men ändå. Det var den boken som fick mig att förstå Toni Morrisons författarskap och se den i ett annat ljus.


10 kommentarer:

  1. minns inte bröllopet i Vittula, fast jag både läst boken och sett filmen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Farbror Ville som ska gifta sig med finska. Det är i samband med bastutävlingen.

      Radera
  2. Åh, Hermione! Läste I know why the caged bird sings för väldigt många år sedan, men minns den fortfarande!

    SvaraRadera
  3. Pensionärsligan är verkligen en charmig samling gamlingar.

    SvaraRadera
  4. Hormoner var ett bra val! Hon är ju verkligen begåvad :)

    SvaraRadera