söndag 10 maj 2015

Sågverksungen av Vibeke Olsson



Bricken är en flicka i elvaårsåldern som arbetar på sågverket Svartvik i Sundsvalls området. Här bor hon med sin pappa, som är hjälpsågare, och mamma som arbetar extra med att tvätta samt väva. Bricken är ensamt barn efter att de äldre syskonen dött i svält. Föräldrarna är från Västerbotten och kom till Svartvik för att de höll på att svälta ihjäl.

Större delen av boken utspelar sig runt strejken 1879 och vi får följa med i både upp- och nedgångar. Mamman är döpt och mycket troende. Pappan är en riktig arbetare med passion för det rätta och man känner den fackliga andan stiga i honom. Bricken slits mellan sina föräldrars passioner men är som mamman troende. Att leva i Brickens familj är nog ganska bra. Pappan super inte och mamman behöver inte arbeta. Det finns en stor kärlek mellan de båda som Bricken inte hittar hos andra familjer.

Jag läste mycket Olsson när jag var ung och jag kom på mig själv med att känna igen mig. Språket är speciellt men också sättet som Bricken får tänka. Jag blev mycket inspirerad av att läsa resten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar