söndag 7 december 2014

Bokadvent 1-6

1: Den första boken du minns/läste

Jag tror det var Lilla spöket Laban som jag ljudade mig igenom först. Eller så läste jag Totte för min syster. Sedan var det Alfons. Jag gillade Inger och Lasse Sandberg och Gunilla. Men detta var länge sedan så jag kanske minns i fel ordning.

2: En riktigt kort bok

Jag läste Om det var krig i Norden av Janne Teller. Det är en kort bok men ganska hemsk. Den är också värd att läsa.  

3: En trilogi. Bra? Dålig? Minnesvärd?

Okej, jag måste säga att det finns många trilogier därute som kanske borde varit två böcker. Fast det finns också bra. Jag gillade Cirkeltrilogin och det är lite kul att den är svensk. Jag gillade också Hungerspelen.


4: Prata om översättningar. Vilka språk läser du på? En bra eller dålig översättning?

Jag läser helst på engelska eller svenska. Det beror på boken och vad jag ska läsa den för. Ibland är den svenska översättningen roligare och lättare att ta till sig och ibland är den engelska lättare att ta till sig. Men det beror på. En riktigt dålig översättning var en bok av Jeanette Winterson. Det var så mycket upprepningar att jag blev uttråkad. Det var nog inte tänkt så i originalet.


5: Läser du serietidningar/böcker eller grafiska romaner? Favoritgenrer?

Japp, miss spent youth. Jag läser en del grafiska romaner men jag gillar också serietidningar. Klassiska Spindelmannen är helt klart bäst. Eller Fantastiska fyran. Jag gillar faktiskt serieversionen av Game of Thrones. Bra översättning och man förstår lite mer måste jag säga.


6: Vad har du för relation till läsning i skolan? Som elev, förälder eller lärare.

Vi är dåliga på att läsa ordentligt i skolan. Jag önskar nytänk. Framförallt för att gynna pojkars läsning.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar