onsdag 27 februari 2013

Grottbjörnens folk


Tja, det finns mycket att säga om denna roman och således film. Det är spännande med en film där man knappt pratar eller i alla fall på ett ganska konstigt sätt. Böckerna anklagas ofta för att vara tantsnusk men det förekommer knappast här eftersom Ayla blir våldtagen upprepade gånger. Däremot är det en intressant tanke att man levde så här och att neandertalare och cromagnoner interagerade. Idag tror man ju att man skaffade barn med varandra och det är säkert sant.

Jag gillar böckerna mer men filmen är en sådan jag ser med några års mellanrum. Ungefär som Peter's Friends. Jag var nog den enda som intresserade mig för hur man levde när jag såg denna film. En historienörd med andra ord. Det här omslaget är samtidigt ganska så snyggt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar