söndag 5 juni 2011

Bokalfabet 2.0 J

Jubileum
Jonglera
Jordgubbe
Jubelidiot
Jämmer
En jubeltidiot är han väl inte men inte den smartaste människan i världen heller enligt andra. Han upplever ett jubileum har jag för mig och han träffar en apa som kan jonglera. Boken är Forrest Gump av Winston Groom och jag gillar filmen lite bättre.

Jordgubbe och jämmer känns klockrena ihop. Varför vet jag inte men jag tänker på Sunes sommar av Anders Jacobsson och Sören Olsson. Den finns faktiskt som bok och eftersom pappa Rudolf skadar sig och barnen är lagom glada över husvagn. Någonstans i allt firas midsommar. Vi såg filmen, särskolan, häromdagen för det regnade och vi kunde inte vara ute. Fick mig att tänka på boken.


Därefter en bokkaraktär med för- eller efternamn på J.
Jemima Jones bor i London och har ett stort problem. Hon är inte smal. Om hon var det så skulle allt i hennes värld vara bättre. Allt. Jemima är en av de roligaste karaktärerna jag vet. Hon finns i Jane Greens Min smala lycka.


Och slutligen en fråga. Vilken bok har fått dig att jubla?
En bok som jag läst nyligen är Rotlös som är otroligt bra och så ledsam. Annars blev hela min distanskurs lite till sig efter att ha läst Onåd av Coetzee. Det var ett roligt seminarium när alla var helt på.

1 kommentar:

  1. Har inte läst om Gump, men jag älskar filmen. Borde kanske se om den. Jag älskar också Green, men just den boken har jag faktiskt inte läst. Just nu läser jag Girl Friday och är tyvärr inte jätteimpad. Tråkigt.

    SvaraRadera