tisdag 2 november 2021

Tisdagstrion: Böcker/författare från mina hemtrakter

 



Det är tisdag idag och jag har varit på konferens på annan ort samt sjungit i min kör. Men här är veckans tema. Författare eller böcker som utspelar sig i min hemtrakt. Jodå. Två födda i närheten och en som skriver om trakten. 



1. Först ut är Håkan Nesser. Att läsa Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö är som att läsa om platser som är min barndom också. Visserligen en sådär 35 år efter men ändå samma platser. Jag kan lugnt berätta att de inte heter så här och att backen som omnämns i bok och film är värre. Det var tragiskt att det spelades in i Dalsland. 


2. Anna Jansson har släppt en serie om en polis som utreder cold cases i Bergslagsområdet med Örebro som viktig punkt. Jo men jag har inte läst den men lite hemma är det väl ändå. Närliggande nära i alla fall.


3. Gossen! Skriker Markurell. Jag har läst boken och sett den som både pjäs och i Edvin Adolphsons tolkning. Lilla Wadköping som är ett hopkok av Örebro, Arboga och Västerås. Det är en väldigt tidstypisk bok. Det går att besöka Wadköping för den som vill. Där står faktiskt Cajsa Wargs hus så man kan se hennes kök eller se teater utomhus. 

4 kommentarer:

  1. Markurells i Wadköping har jag läst, och Kim Novak. Kul att läsa om platser man känner väl till, tycker jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det tycker jag med. Det är också lite konstigt när de ändrar namn på platser man känner igen till andra platser i närheten.

      Radera
  2. Håkan Nesser är en favorit, men jag tror inte att jag har läst Kim Novak... Om jag har gjort det så var det väldigt längesedan.

    SvaraRadera
  3. Läst den första och sista i trion. Och av serien Bergslagens blå har jag nu läst del 3 ("Dansa min docka"), mycket bra!

    SvaraRadera