måndag 16 september 2019

6 klassiker vi vägrar slänga

På Selmastories har de ibland lite listor om olika saker. Denna handlar om sex klassiker som svenskar älskar och aldrig skulle göra sig av med.

1. Den allvarsamma leken av Hjalmar Söderberg - Det kan jag förstå. Det är inte ofta som svenska böcker etsar sig fast och jag är glad att Söderberg hamnade här.

2. Liftarens guide till galaxen av Douglas Adams - Den tjocka volymen som jag har är en bok som jag älskar. Dessutom är humorn underbar. Jag tror att den är uppläst av Stephen Fry i någon version som ljudbok. Det måste vara en fröjd.

3. Äcklet av Jean-Paul Sartre - Alltså nej, vad är det för fel på individer. Sartre är inte min grej. Jag har läst men avskyr med en passion.

4. Mina drömmars stad av Per Anders Fogelström - Så glad att denna fina serie hamnade här. Dessvärre inte finlitteratur. Jag läste alldeles för mycket annat på universitetet och ibland undrar jag vad urvalet berodde på.

5. Den femte sanningen av Doris Lessing - Jag ska erkänna att denna ligger i en läshög sedan för alltid. Någon gång ska jag plocka upp den.

6. Jane Eyre – Charlotte Brontë - Jag älskar Jane Eyre och det är inte konstigt att den hamnade på listan. Även om jag är mer av Austenfan finns det en viss poäng i att läsa båda författarna och älska det tidiga kvinnliga perspektivet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar