tisdag 20 augusti 2019

Tisdagstrion: Favoriter från barndomen

Ugglan & Boken håller i tisdagstrion och denna vecka handlar det om tre favoriter från barndomen.

















Jag tycker väldigt mycket om många av de böcker jag läste som barn men de här tre får vara med idag.

1. Anne Franks dagbok har jag läst många gånger och jag tycker så mycket om den. Den ska läsas i en viss ålder för att den ska ge mest. Den går att läsa senare men det är inte samma sak som att vara lite yngre än Anne och förstå hennes små privata tankar.

2. Siv Widerberg skrev om en klass från sexan till nian. Jag älskade dessa böcker och framförallt Klass 8A och B. Jag gick till biblioteket varje dag i femman för att bläddra i böckerna. Jag fick bara låna ett visst antal böcker på mitt barnkort så jag okynnesbläddrade framför barnboksbibliotekarien :).

3. Vibeke Olsson skrev sin Ulrike och kriget i tonåren. Den är annorlunda än andra böcker om andra världskriget just för att Ulrike är så såld på nazismens lära. Hon anger nästan vem som helst. Det är hennes liv och jag lider så mycket med henne. Uppföljaren är nästan värre ur andra perspektiv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar