söndag 4 augusti 2019

Min bokresa # 51 - Noveller/kortromaner vs tegelstenar

Camilla på Mitt bokintresse har en bokfrågeserie som jag svarar på då och då. Vill du läsa mer? Klicka här.


Den här gången handlar det om noveller vs tegelstenar. Kortromaner ingår också men jag inser att jag inte läst en enda kortroman sedan litteraturvetenskapen så kanske ska jag lämna just den där hän.

Jag gillar båda typerna av böcker. Böcker över 500 sidor hinner göra så mycket med sina karaktärer och läser man som jag fantasy vet man att en bra bok måste innehålla många sidor. Världen ska skapas och förklaras. Det är inte som att skriva en samtidsroman och nämna Sergels torg. Nästan alla får en bild i huvudet av den meningen. Att det växer lila träd med gröna blommor som ser ut som fjärilar kräver mer tid. Speciellt om det bara är ett typ av träd :).

Så ja, det fungerar bra med tjocka böcker. Egentligen är de här 400 sidorna som svamlar om samma sak i 100 sidor värre. De riktiga tegelstenarna går alltid att ta sig igenom.

Noveller är också kul och jag har varit med, om än väldigt inaktiv, i en novellutmaning som Ugglan & Boken håller i. Det är roligt för att det blir lite att leta efter noveller som kanske inte skulle läsas annars. Sedan tycker jag väldigt mycket om radionovellen i P1. De är ibland specialskrivna och de går att ladda ned om man vill lyssna vid andra tillfällen. Ett år var det julnoveller och de var riktigt bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar