fredag 8 mars 2019

Helgfrågan v. 10



Det är fredag och snart är det påsklov. Så trött är jag just nu. Nästa vecka är det lönesamtal och jag är opepp på mig själv. Men nu är det dags för Mias helgfråga.



Hur viktigt är det att man gillar huvudkaraktären i en bok?
Bonusfråga: Dina vänner och familj gillar de också att läsa?

Det är en ganska svår fråga men jag skulle säga att det är väldigt viktigt. Jag läste Störst av allt och jag var inte överdrivet förtjust i huvudkaraktären. Trots det tyckte jag mycket om boken men knappast för att jag sympatiserade. Så på en skala mellan 1-100 så kanske 85 för mig. Det är svårt att veta eftersom jag inte läst alla böcker i världen men det är svårt när huvudkaraktären är för konstig för ens egen smak.

Min mamma och min syster läser en del och för min syster är det i omgångar som läslusten kommer men mamma läser varje dag och ganska många böcker i veckan. Hon är pensionär numera och betar av typ tre deckare i veckan. Jag försöker få henne att byta genre och det går nästan numera.

Jag har några nära vänner som läser en del. De läser mest på semestrar men vissa jobbkollegor läser en del. Det är kul med personer som läser som en själv men det är inte många. De flesta hittar jag på bokbloggar.

7 kommentarer:

  1. min 86-åriga mor orkar läsa igen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är trevligt men min farfar läser bara tidningar numera. Böcker ska handla om historia om det ska intressera herrn.

      Radera
  2. Känns i varje fall som en fördel att man kan gilla någon av karaktärerna i en bok. Bara idel grymheter får mig ofta att ge upp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grymheter är aldrig bra att läsa om. Om det inte är poängen med boken. Jag läste en bok om trafficking och då var det grymma en del av helheten.

      Radera
  3. Det känns väldigt långt till påsken, så sen i år. Det är ganska skönt om en gillar någon av karaktärerna i en bok, iaf lite. Det beror mycket på typ av bok för min del när det gäller karaktärerna. Men platta karaktärer är nog bland det tristaste.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Platta karaktärer är inte min melodi men jag måste kunna känna empati, sympati eller se en förbättring. Annars ger jag upp.

      Radera
  4. Jag är också trött undrar om det är en sådan period nu.

    SvaraRadera