fredag 28 december 2018

11 nätter före jul av Anna Fredriksson



Det finns alltid ett visst konstigt vemod i Anna Fredrikssons böcker. Varför vet jag inte men det känns alltid så. Kanske är det den svenska folksjälen fångad i hennes böcker. Jag tycker i alla fall om det men mitt största är att få pratar med varandra. Eller om de pratar så inte om rätt saker. Eller vad jag nu ska säga. Det är väl en del i konceptet. Jag vet inte riktigt om hennes böcker är feelgood. En del säger så men jag tänker mer vemod i rätt tappning. Ungefär som att det alltid finns ett stråk av vemod i ABBA:s låtar.

Erika och David har varit gifta länge. De har nog tröttnat lite på varandra. Erika tycker att David bara bryr sig om jobbet och till viss del är det sant. Han har fått ett nytt jobb och det behövs lite arbete för att bevisa att han är bra. Erika blir så trött att hon loggar in på en relationssajt och spyr ur sig allt om sin man. David söker runt på siten för research till sin artikel. När han ser sin frus inlägg blir han mörkrädd. Han trodde allt var bra. Därför börjar han prata med Erika som Rudolf och Erika, ja, hon blir lite förtjust i den smarte mannen som pratar med henne. Samtidigt som hon stör sig på allt hennes man gör.

Det är en lång radda händelser som följer på varandra och det är välskrivet. Erika stör jag mig på rätt ordentligt. Hon påminner om alla mina kompisar, ni vet vilka ni är, som går upp i barnen och kan inte förstå hur maken inte gör det. Maken gör ofta det men inte på samma sätt och det gills det inte. Jag har inte barn men kan bli så trött ibland. Inte behöver barn att deras föräldrar går på alla luciatåg eller allt annat som görs i skolan. Mina gjorde inte det och jag blev folk. Man behöver inte älska sina barns uppträdanden bara för att det är ens barn. Det gjorde inte mina föräldrar alla gånger. Även här blir jag trött. Erika är den bättre föräldern och David, tja, är inte riktigt okej i hennes värld. Boken är bra och fungerar som julbok men tänk på att Fredriksson är en författare som kräver sin läsare. Det är inte alltid en håller med henne nämligen.

3 kommentarer:

  1. Svar
    1. jag blir glad av att få se barnbarnens luciatåg ❤️

      Radera
    2. Det får en vara och det är bara gulligt med luciatåg. Bara det är för att alla blir nöjda men många barn är minst lika traumatiserade av att vara med som att föräldrar vill det. Frivillighet redan i unga år är bra.

      Radera