tisdag 13 juni 2017

Kulturkollos tisdagsutmaning: Konstverk jag älskar

Denna vecka pratar Kulturkollo om konst. Så veckans fråga är som följer:

Så var det dags för veckans utmaning och denna vecka pratar vi konst här på Kulturkollo. Det betyder naturligtvis att det bli en extra konstnärlig utmaning och den här gången vill vi helt enkelt veta om ni har något konstverk som ni brinner lite extra för? En tavla på väggen där hemma kanske? Ett konstverk som ni återkommer till ofta eller tänkt mycket på? Jag har bl a skrivit om några favoriter här och här. Uppenbarligen återkommer jag ofta till Botticellis Primavera…

Denna tisdag spanar vi alltså efter nya favoriter. Vilka är era?

Jag gillar konst och har några favoriter. Faktiskt måste jag säga att just nu gillar Norman Rockwell. Inte alltid för att det är bra utan för att det säger något om den tid de är målade i. De säger också rätt mycket om det 1900-tal vi just lämnade bakom oss.


8 kommentarer:

  1. Svar
    1. Norman Rockwell ritade och målade så mycket kring den moderna nutidshistorien. Mest för Time Magazine tror jag.

      Radera
  2. Oj, vilken tankeväckande tavla!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är den. Lilla Ruby som måste ha vakter för att kunna gå till skolan.

      Radera
  3. Jag har hört namnet men inte bekantat mig med Rockwells verk, nu hade jag en intressant googlingsstund, tack för den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rockwell har väl också tecknat av JFK när han var ny president. Den brukar någon känna igen.

      Radera
  4. Det tar en stund, men sedan sjunker verkligen betydelsen av tavlan in.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den är så hemsk. Fin men liksom lite otäck. Tomaten och skriften mot ett barn.

      Radera