tisdag 22 november 2016

Kulturkollos tisdagsutmaning: Italien

Denna vecka reser Kulturkollo runt i Italien. De käkar pizza, lyssnar på påven och Puccini, tittar på tavlor av Botticelli och film av Fellini och läser Dante, Ferrante och kanske Roberto Saviano. Kort sagt, vi riktigt nördar ner oss i allt vad Italien har att erbjuda.

Så, veckans utmaning blir alltså att tipsa om något Italienskt.

Jaha, Italien. Det är ett vackert land och jag har varit i Rom. Jag skulle önska att jag kunde åka tillbaka men det finns många andra saker som ska göras först. Jag gillar italiensk mat och tränar rätt mycket på att göra det.

Min favorit just nu är gnocchi. Det är pasta gjord på potatis som steks och sedan äts med lite grönsaker eller till sås eller till någon form av fågel. En liten bit av Italien hemma i ditt eget kök.

Det var ju också en fråga om Florens. Som den historielärare jag är gillar jag att läsa böcker med historisk bakgrund. Det finns många böcker om familjen Medici som är intressanta. Dessa kulturella mecenater som egentligen drev renässansen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar