måndag 21 september 2015

Kvinnoalfabetet bokstaven D

1. Vem är en favoritförfattare med för- eller efternamn på D?

Först tänkte jag att jag ingen hade. Det låg gömt i minnet. Lucy Dillon skriver rätt sköna böcker om hundmänniskor i Longhampton. Hundar spelar en stor roll och jag jobbar med hundmänniskor varje dag. Jag kan känna igen mig i tankarna kring djur och hunden i synnerhet. Annars är det feelgood och ibland behövs det.

2. Berätta om en kvinna med för- eller efternamn på D som är en stor favorit och som du tycker fler borde upptäcka!

Melissa Delir har skrivit två böcker om att leva i en hederskultur. Hon lever under skyddad identitet men jag tänker att så många har inte läst hennes öde. Melissas öde är en av de många som ligger till grund för pjäsen Kärleken är Fri?

3. Berätta om en kvinna med för- eller efternamn på D som du beundrar. Det kan vara en känd eller okänd kvinna, död eller levande inom vilket område som helst. Motivera gärna ditt svar.

Dame Judi Dench är en kvinna som inte räds att spela hela sitt register. Dessvärre får vi nästan alltid se henne spela arg eller riktiga ragator. Det gör egentligen ingenting men det vore trevligt med variation. Att hon dessutom har spelat James Bonds chef med den äran är bara grädde på moset. Hon fyllde 80 år förra året.

4. Vilken kulturell kvinna med för- eller efternamn på D har du ännu inte utforskat?

Som den lilla litteraturvetarnörd jag är borde jag läsa något av Sara Danius.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar