fredag 19 juni 2015

Överenskommelser av Simona Ahrnstedt


Beatrice är en ung vacker kvinna som lever med sin farbror, faster och två kusiner. Sophia är hennes bästa vän och dessutom nu lite kär i en ung man som heter Johan. Det är genom Johans bekantskapskrets som Beatrice första gången träffar Seth Hammerstaal. En rik man som har ett bistert uttryck men som fångar Beatrice hjärta och blir på kuppen även han kär i den unga rödhåriga kvinnan. Dock har farbror och kusin andra planer och tänker gifta bort Beatrice till en greve med speciell smak.

Som sig bör i en roman av denna typ är det förvecklingar som håller de älskade åt. Det är dock lite väl många krångliga vändor ibland. Det kändes som en för mycket. Jag gillar faktiskt boken utom på en punkt. Det är en konstig behandling av Sophia mot slutet av romanen. Jag förstår Beatrice men ändå är beteendet konstigt och jag kan faktiskt tycka att det är lite konstigt. Dessutom som historielärare blir jag trött över stereotyper i historieskrivningen. Alltså, nja, där får jag bita ihop och sedan läsa vidare. Det går och fungerar väl för jag vill lite veta hur det går men framförallt hur vägen dit ser ut.

Värd att läsa? Ja, faktiskt. Det är inte enbart gulligt och sött utan det känns autentiskt med beteenden som faktiskt var vanliga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar