tisdag 31 mars 2015

Arbete skildrat i litteratur, på film eller på TV

Arbete ja, det som vi måste göra för att få pengar och sedan mat. Kulturkollo undrade för ett ganska bra tag sedan. Jag svarar nu. Tre skulle det vara dessutom.

Jag var nog en av få i min klass på gymnasiet som hade sett Hem till byn. Nu, om du känner dig manad, kan man se hela serien på SVT:s Öppet arkiv. Det handlar om en glesbygd som sakta dör ut. Bönder som inte klarar av att ha kvar in bondgård och måste göra annat. Det är arbete och det är slit. Det är en vardag som försvunnit och ett snitt över ett Sverige som inte finns längre.

Jag får väl också säga att det här platsar även Ivar Lo-Johansson. Han som skriver om statarlängorna och hur det var att vara de allra fattigaste i Sverige.

Mitt sista blir Vibeke Olssons serie om Bricken som handlar om sågverk och livet bland patronerna.

Ser du en tendens till likhet? Jo, men 13 år på ett naturbruksgymnaisum har gjort sitt. Jag skulle älska att se filmer om skomakare, så skomakarbarnbarn jag är.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar