torsdag 12 februari 2015

V for Vendetta


För 10 år sedan kom V för Vendetta. Guy Fawkes var en man som satte sig upp mot överheten och i en tid då det var svårt att vara katolik.

Här namnet V och det ska pusslas ihop hans historia. Evey är flickan han en natt räddar när han är ute för att spränga Storbritanniens högsta domstol. Det är så att det är diktatur i landet sedan många år och Fader styr landet med järnhand. Mot detta vill V skapa en opinion och spränga Parlamentet.

Alltså jag är kluven. Den säger mycket om diktaturer och att leva i en totalitär stat. Den är också förvirrande och grym i händelser människor emellan. Människor som vill andra väl. Den delen förstår jag inte och tycker jag inte om. Ska jag lyfta något bra så måste jag säga Natalie Portman och Stephen Fry och när de agerar mot varandra känns helt annorlunda mot resten av filmen. På ett mycket positivt sätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar