onsdag 2 juli 2014

Revolt av Suzanne Collins


Katniss befinner sig i distrikt 13 och läker sina sår. Hennes mor och syster och Gale är också där. Det finns andra också men hennes hem är borta och så är även Peeta. I alla fall börjar Revolt på detta sätt. Nu ska distrikten med 13 i spetsen ge sig på huvudstaden. Till detta behövs Katniss, för hon behöver vara symbolen för upproret.

Det finns något kalkylerande över den kvinna som är president i distrikt 13. Man kan nästan säga att det påminner om Sovjetunionen med tider och uppgifter som man inte får missa att göra. Det finns också något otäckt i sättet man använder sig av Katniss. Hon är enbart en marionett och det stör mig.

Jag, som älskar Star Wars, kan ärligt säga att få människor klarar att hålla ihop en trilogi. Det gäller både i bokform och filmform. Varför det är så vet jag inte men det stör mig lite ibland. Jag tycker boken är bra men den har inte samma charm som de andra böckerna och det känns mörkare. Det är ibland så att man behöver redigeras hårdare när säcken ska knytas ihop. Jag är glad att Katniss valde rätt dock och jag är glad att det blev bättre för alla efteråt. Kanske till och med för vissa sura gubbar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar