torsdag 10 juli 2014

Eichmann - the movie



Nu lär jag väl få lite intressanta träffar på min blogg. För en av de största soldaterna i Hitlers armé får man inte glömma. Jag tror inte han var så judehatande som en del andra men han var så bra på sitt jobb att det är skrämmande. Kanske ska man säga att en del nazister hade varit fullblodspsykopater istället och kunde sanktionerat leka seriemördare så kanske han hade kvalat in under den kategorin.

Detta är en film som handlar om Eichmanns förhör i Israel på 1960-talet. Han tillfångatogs i Argentina av nazistjägare och sedan dömdes han till döden. Vi får se de förhör som ligga som underlag för rättegången. Eichmann erkänner inget och det är inte lätt att vara förhörsledare. Jag förstår inte varför judar i staten Israel ger sig på och hotar förhörsledaren men kanske är det för att man vill ge Eichmann en ärlig rättegång. Eller ärlig vet jag inte om jag skulle ha kallat det. En rättegång innan avrättningen. Många tyckte nog att han hade kunnat blivit skjuten på stående fot. Ja, visst men då är man inte bättre än sina egna förtryckare. Det är en fin gräns när man avrättar människor.

Det är lågmält och egentligen lite för segt. Jag har svårt att tro att jag skulle kunna använda detta i min historieundervisning. Jag kan nämligen tycka att filmerna om Nürnbergrättegångarna är mer intressanta. Här blir det lite långdraget. Jag ska ärligt säga att det hade varit bättre om man gjort filmen på tyska och hebreiska för att alla pratar engelska är också konstigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar