söndag 28 april 2013

En lång filmenkät del 1

1. Vilken är den vackraste film du har sett?
Men vad svårt. Jag gillar rymden så filmer som utspelar sig i rymden vinner nog. Kanske Apollo 13 där både månen och jorden visas upp.

2. Vilken är den perfekta dejtfilmen?
Det måste vara Sömnlös i Seattle eller kanske Dagboken. Båda fungerar.

3. Vilken/vilka är den läskigaste filmen du har sett?
Den är inte läskig men när man är sex år och smygser Omen då är den otroligt läskig.

4. Vem/vilka är den bästa filmkaraktären? Varför?
Åh, en av mina favoriter är nog Darth Vader eftersom rösten, utseendet och dessutom bästa filmskurk ever.

5. Vilken film har du sett över 10 gånger?
Star Wars - originaltriologin samt Nyckeln till frihet och Den onde, den gode och den fule samt några till.

6. Vilken/vilka är den bästa filmen från din barndom?
Det får nog bli Star Wars. De tre filmerna såg jag varje sommar mellan åldern sex år och sexton år. Jag ser de inte lika ofta nu.

7. Säg tre läskiga/obehagliga filmkaraktärer?
Jag gillar inte Freddy Krueger, Hannibal Lecter eller massmördaren i Citizen X. De är ganska läskiga.

8. Säg en feelgoodfilm?
Monsters Inc. Monster som är rädda för barn. Vad finns det inte att älska?

9. Vad är skillnaden mellan Dumdledore och Gandalf?
Gandalf dör och ändras som människa. Dumbledore dör också men är samma människa i själen för det.

10. Vilken film påminner mest om ditt liv?
Deprimerande nog Bridget Jones eller Underbar och älskad av alla. 

11. 3 favoriter från 90-talet?
Nyckeln till frihet, Seven och Shakespeare in Love. Men det finns fler men de är nog i topp.

12. 3 filmer som du gråter till?
Jag gråter till Mot alla odds, Möss och människor och sedan en film som jag inte kommer ihåg namnet på. Jag har sett den när jag var yngre och det är lite stopp i minnet.

13. Vilken/vilka film gör att du skriker av skratt?
Åh, vad svårt men jag älskar en film som heter The Ref. Den får mig att skratta.

14. Varför fortsätter Sverige att göra ”thrillers” när vi verkligen SUGER på det?
Ja, för att vi vill så gärna. Det kanske är bättre att vi gör något annat. Jag har inte kommit på vad än.

15. Finaste svenska filmen?
Jag gillar faktiskt Jungfrukällan.

16. 3 filmer som man kan se när man är olyckligt kär?
Då ska man se The way we were, Ghost eller Övertalning. 

17. Favoritthrillers?
Svårt, men jag skulle säga När lammen tystnar.

18. Vilken filmgenre ser du helst?
Jag ser allt. Fast jag gillar egentligen inte skräckfilmer men ser dem.

19. Vad tycker du om Jurassic Park? (ettan)
Jag gillar den eftersom jag minns hur imponerad jag blev av den.

20. Tre sexigaste männen på film?
Men hallå, bara tre. Svårt. Ja, just nu får det bli Hugh Jackman, Chris Hemsworth och Daniel Craig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar