måndag 23 april 2012

Patient 67

Teddy Daniels är en US-marshall som just fått en ny partner, Chuck, och ska till fängelseön Shutter Island utanför Boston. Det kanske inte är så farligt men Teddy lider av sjösjuka och migrän och är med andra ord inte på topp just nu. Det har försvunnit en kvinna från ön. Det är egentligen omöjligt att försvinna och dessutom är det storm på väg så att hitta henne är viktigt.

Jag såg filmen först. Shutter Island heter den och boken och filmen är så lika varandra att det är skrämmande. Jag tyckte filmen var bra och boken är alltså också bra. Det hela handlar om ett mycket mystiskt fall som leder till personliga saker för Teddy.  Lehane kan konsten att skriva en snirklig historia. Jag visste ju vad som skulle hända men vägen dit är lika spännande för det.

Jag rekommenderar alla som gillar lite knepig spänning att läsa. Peter Andersson läser ljudboken och jag ska säga att han inte är min favorit. Jag förstår valet men det hade kunnat vara bättre. Men läs, eller se filmen eller gör både och.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar