onsdag 3 november 2010

Bokgeografi Skottland

Today, Scotland.

1. Berätta om en bok du läst som utspelar sig i Skottland eller är skriven av en författare med anknytning dit.

Trainspottning av Irvine Welsh kom jag att tänka på. Det handlar om en grupp heroinberoende som gör och upplever en massa galna saker. Jag älskar mannen som pratar med Sean Connery i sitt huvud eller det faktum att boken är uppkallad efter en av världens nördigaste hobby, trainspottning.

2. Berätta om en författare som på något sätt har anknytning till Skottland. Var så långsökt som du vill, men motivera gärna ditt val.

Sheila Burnford har skrivit Den otroliga vandringen som handlar om två hundar och en katt som blir lämnade mitt ute i ingenstans och beger sig hemåt. En vacker berättelse om djur som älskar sina ägare och även om hur uppfinningsrika de kan vara. Jag gillade denna som barn. Burnford föddes i Skottland men bodde i Kanada som vuxen.

3. Berätta om en bok av en författare som anknyter till Skottland, som du inte läst, men är nyfiken på.

Jag skulle vilja läsa Zoë Strachans Negative Space. Vad den handlar om kommer jag inte på just nu. Jag har fått henne rekommenderad av en kollega. Han läser bara på engelska och hans fru är från Skottland så han vet oftast vad han pratar om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar