fredag 20 augusti 2010

Bokfrågornas ABC del 7

Idag handlar frågorna om bokstaven G:

Tantsnusk har väl alla hört talas om, men har du läst någon bok som skulle kunna kallas gubbsnusk?

Gubbsnusk var ett nytt ord men vad kan man tänka sig att det är? Jag skulle vilja kalla Lolita av Vladimir Nabokov för gubbsnusk. Det är en mycket äldre man som fascineras av en tonårig flicka. Det handlar om hela deras förhållande från början till slut. Den visar väl på hur en del män dras till yngre flickor. Den är bra filmatiserad av Stanley Kubrik under samma namn.

Berätta om en bok som fick dig att gråta! Händer det ofta att du gråter av böcker?

När jag var tio grät jag när jag läste Anne Franks dagbok. Jag satt i skolan och snyftade. Min bänkgranne tyckte det var väldigt kul. Jag grät också första gången jag läste Bröderna Lejonhjärta för mig själv. Annars händer det nog inte så ofta nuförtiden. Jag vet att jag grät i slutet av Anna Karenina för att jag tycker så synd om hennes son.

Berätta om en gammal favoritbok som du ofta återkommer till!

Jag läser sällan om hela böcker men ibland bläddrar jag lite i mina favoriter. Det är bland annat Solzjenitsyns En dag i Ivan Denisovitjs liv, Jane Austens böcker och Erik Lindegrens Mannen utan väg. Jag gillar Jane Austens böcker för tja, det är väl världens första chick-lit och jag gillar hennes humor. Erik Lindegren är min favoritpoet och Mannen utan väg är en uppgörelse med andra världskriget och visar lite på hopplöshet. Solzjenitsyns bok handlar så mycket om det hårda Sovjet och framförallt vad som händer i en diktatur.

I programmet Go´kväll brukar någon känd person bjuda in fyra gäster till en fiktiv middag. Vilka fyra författare, levande eller döda, skulle du bjuda och vad tror du att ni skulle prata om?

Den här frågan brukar mina elever få i historia för att de ska få titta lite på sina favoritpersoner genom världshistorien. Jag ska finnas med i denna fiktiva inbjudning så jag har ätit middag med Hitler, Elvis, Kleopatra och Leonardo da Vinci bland många fler. Det är intressant att se vilka personer som fascinerar ens historielever. Men nu till mina svar. Jag skulle först bjuda in Selma Lagerlöf. Jag gillar henne och eftersom jag också tänkt bjuda Tove Jansson så kan jag tänka mig att de kan prata om det sagolika och mystiska. Där tror jag att Toni Morrison kommer att haka på vilket gör att min fjärde gäst också får göra även om jag tror att Jane Austen vill prata annat också. Sedan kommer vi nog att prata om något som intresserar mig, nämligen mat, men framförallt om konsten att berätta. Fyra intressanta kvinnor som jag ska tvinga spela Wii och sedan tror jag att vinet kommer att flöda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar