söndag 7 mars 2010

Jag har läst en bok

I en av skolans kurser har jag läst en bok. Det är för att hitta rätt för eleverna men den var så bra. Jag har inte läst skönlitterära böcker på ett tag. Det gjorde nog att jag tyckte det var extra kul.

Boken heter Rotlös och skriven av Tsitsi Dangarembga. Den handlar om en flickas rätt att gå i skolan något som inte händer förrän hennes äldre bror har dött i en olycka. Sedan får man som läsare följa Tsitsis skolgång och träffa hennes familj. Alla typiska karaktärer som man förknippar med Afrika finns i boken. Flickan som vill utbilda sig och få en bättre framtid, pojken som får den möjligheten och skäms för sitt ursprung, kvinnan som är en duktig mor, mannen som är slö och inte kan försörja sin familj, den visa äldre farmodern som kan arbeta för sig, kvinnan som vill leva ett annat liv och mannen som är familjens överhuvud och bestämmer allt. Alla har betydelse för flickans liv och utveckling vilket avslöjas allt mer.

Det jag gillade med boken var att den inte bad om ursäkt eller föredrog ett sätt att leva framför något annat. Jag gillade de kvinnliga karaktärerna som får var starka på sitt sätt. Det är dessutom alltid kul att läsa något man inte läst förut och afrikanska författare är inget jag läser ofta. Hon påminner mig mycket om Buchi Emecheta som jag älskar och har läst mycket av. Rotlös finns på Bokus och är mycket billig. Vill du läsa något annorlunda, läs denna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar