lördag 3 augusti 2024

Snöblandat regn av Stig Dagerman

 


Detta är en liten fin novell av författaren Stig Dagerman. Han är en författare som jag har ett komplext förhållande till. Jag tycker mycket om hans stil men ibland är de också ganska mörka. I alla fall har jag och mina elever läst den här. Svår att gissa sig till var vi är men även när vi är. Eleverna fick i uppgift att läsa, fundera och sedan hade vi litteraturseminarium. Alla läste inte denna men en del gjorde det. Det är bra att träffa på litteratur du kanske inte alltid läser annars. Jag tycker mycket om Novellixutgåva.

En äldre släkting ska komma hem från USA. Släkten hemma i Sverige har det väl så där. Vi träffar Arne som är ungefär 9 år. Han och hans mamma, och Roland samt morfar är där. De väntar på morfaderns syster. De skalar morötter och pratar om hemmet som de hyr efter att ha blivit av med gården.

Storheten med novellen är att det är ett barn som berättar och på så sätt blir berättelsen lite rörig eftersom Arne inte vet allt. En läsning värd att göra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar