tisdag 21 maj 2024

Tisdagstrion: Böcker som gavs ut under olika årtionden på 1900-talet (ett årtionde i varje bok)

 


Det ska vara olika årtionden baserade på böcker. Jag kör på svenska författare och varje årtionde har betydelse.


1. Troll och människor av Selma Lagerlöf. Detta är en novellsamling som kom på 1920-talet. Det får representera alla mina mor- och farföräldrar som föddes då. Passande är det också för min farmor tyckte mycket om Selma.

2. Kajsa Kavat av Astrid Lindgren. Denna kom på 1950-talet och får representera mina föräldrar. Lilla Kajsa som tyckte så mycket om sin mormor eller tant som tog hand om henne. Jag vet att många av mammas jämnåriga läste och tyckte om. Mamma med. 

3. Världshemligt av Barbro Lindgren. Jag gick till biblioteket med farfar. Han släppte av mig och hämtade mig en timme senare. Då läste jag den här om och om igen. Sedan lånade jag den och läste igen. De som tror att skolbibliotek fanns för alla på 1980-talet kan hoppa och ..... Men Lindgrens bok är 1970-tal. Många av de böcker jag läste i unga år var publicerade då men detta var en höjdare.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar