tisdag 20 februari 2024

Tisdagstrion: Maria, Marie & Mary (författarnamn eller person i en bok)

 

Tisdagstrio går ut på att ge exempel på böcker inom ett speciellt tema. Denna vecka Maria, Marie eller Mary. I mitt fall blir det nog tre författare varav en tolkar jag vilt. 



 

 

1. Den blomstertid nu kommer av Marie-Chantal Long har jag läst med mina elever. Den är både bra och kanske lite för barnslig för åk 1 på gymnasiet. Men ska man läsa ihop som vi gjorde behövs en bok som är tillräckligt okänd och svår för dem.

 2. Striden om Dimön av Mariette Lindstein. Den här tolkar jag som en version av Marie. Det finns något väldigt tilltalande en religionslärare att läsa en rad böcker om sekt.  

3. Helenas hämnd av Maria Gustavsdotter. Denna fjärde del av serien Släkten är gripande och när jag för några år sedan besökte Skövde och den riktiga Elin/Helenas kyrka blev det speciellt. Jag tar av mig hatten för denna författares bakgrundskontroller.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar