torsdag 30 november 2017

Olikhetsutmaning: prisad och förbisedd

Det är torsdag och jag är lite efter i min planering. Snart är det dags att sova. Jag sover rätt dåligt just nu. I alla fall så här är det. På bloggen enligt O kan du läsa mer:

I måndags delades Augustpriset ut i tre kategorier och dessutom Lilla Augustpriset till en ung och lovande författare. Ganska ofta tänker jag på att det finns en speciell kategori böcker som brukar prisas, medan andra förbises. Lite beroende på prisets inriktning så klart. En man kan inte få Baileys Women’s Prize for Fiction och det är omöjligt för en översatt bok att få Man Booker Prize for Fiction. Veckans sista olikhetsutmaning för året handlar om ordparet prisad och förbisedd. Ditt svar kan handla om vad som helst inom den kulturella världen.


Prisad ja, det finns många författare som en hör om. Årets tema i nationella provet för svenska 3 är författarens villkor. En av mina elever valde att prata om dålig och bra litteratur. Hen tog upp prisen som ger status men som inte kanske leder till att du läser boken. Intressant argumentation om att litteratur är bra för den som läser och inte den som tolkar läsningen. Hmm, säger jag bara.

Jag kan bli lite trött på att ungdomslitteratur förbises ibland och klumpas ihop med barnlitteratur. Det är inte samma sak att skriva för artonåringar och åttaåringar. Det borde uppmärksammas oftare och Augustpriset är ett sådant tillfälle. Jag tänker att män nästan alltid lyfts som bra litteraturföreträdare. De prisas oftare och inte alltid för att de är så väldigt läsbara. En man som jag dock tycker förbisetts av bland annat Svenska Akademien är Antonio Lobo Antunes som skriver samtida skönlitteratur på ett sätt som behandlar den moderna människans och statens uppgörelse med sitt förflutna och sina val. Vem vet, en dag kanske. Han har vunnit andra pris så varför inte.

Sedan är jag nog allergisk mot att tävla i kultur. Hela tiden ska vi plocka fram det bästa inom litteratur, musik, film, teater och liknande. Hur kan en tävla i upplevelse egentligen? Jag kommer aldrig tycka samma som du, så är det och därför kan rätt låt, bok, författare, film eller skådespelare aldrig vinna. Bara den som just nu känns mest rätt för massan.

En författare som jag tycker om som vunnit priser är Toni Morrison. Hennes böcker talar till mig och jag känner mig nöjd med att hon fått Nobelpriset i litteratur. Dessutom i unga år. Hon var strax över sextio då och i den kretsen är det tidigt.

Vi får ju själva rösta ibland på årets bok och liknande. Enligt Bonnier blev det väl Schulmans bok. Så vi vill gärna veta vad som är bäst.

4 kommentarer:

  1. (länge har kvinnorna varit förbisedda)

    SvaraRadera
  2. Nobelpriset i litteratur till Margaret Atwood tycker jag!

    SvaraRadera
  3. Antonio Lobo Antunes har jag faktiskt inte läst något av. Tack för tips. Är själv både irriterad och fascinerad av priser. De säger en del om vår tid och vinnarna av Nobelpriset gör det definitivt. Det är kanske därför jag blir lite trött när urvalet fortfarande fokuserar på vita män. Sedan är det självklart inte bara priser som har betydelse, men även när det gäller uppmärksamhet i media blir t.ex. ungdomsböcker bortglömda. Det är tråkigt.

    SvaraRadera