fredag 21 juni 2013

Treasure Island



Skattkammarön kom på 1800-talet och har lästs av barn i generationer. Jim är den unge pojken som ger sig ut i världen för att rädda sin mammas krog efter att pappan dött. Orsaken till detta är att han och läkaren Livesey har hittat en karta. En skattkarta som en gång tillhört den ökände piraten kapten Flint. De har fått med den rike landägaren Trelawney att hyra ett skepp och kapten Smollett är skeppets kapten. Det är här i kabyssen som Jim möter den enbente piraten, numera kock, John Long Silver. Han kommer att betyda mycket för Jim.

Iväg till Karibien far skeppet och som sig bör är det bra i början tills dess att Silver får hela besättningen att begå myteri. Jim stannar på Silvers sida och de övriga hamnar på ön. Ja, vad som händer sedan stämmer inte bra med boken. Det stör mig faktiskt. Jag kan köpa att man tar bort svårfilmade delar eller att någon karaktär blir ihopslagen med en annan för att spara tid men att ändra slut och karaktärers öde är lite fel. Det är vad som händer i denna film. Inte för att jag hade tänkt mig att de skulle vara boken hundra procent trogen men nog trodde jag att det skulle vara mer än så här.

Lite besviken är jag nog. Det är faktiskt inte en film som man behöver lägga ned tid på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar