måndag 3 juni 2013

Högläsaren av Bernhard Schlink



Det är tyskt 1960-tal och en ung man utan styrning egentligen inleder ett förhållande med en äldre kvinna. De har inget gemensamt men på något sätt kan inte Mikael sluta träffa den här kvinnan. Men ödet vill sig inte bättre än att Hanna, kvinnan, försvinner en dag. Tiden går sin gilla gång och när Mikael sitter på en rättegång som handlar om nazismens förbrytelser ser han Hanna igen. Hon sitter på de åtalades bänk och detta fascinerar Mikael. Han följer rättegången och inser att Hanna egentligen inte är mer skyldig än någon annan men att hon blir hårdare dömd.

Bernhard Schlink har skrivit en bok med en moralisk grunddiskussion. Vad är en förbrytare och kan gamla synder förlåtas? Denna tanke far genom boken och jag tror den judiska kvinnan i slutet säger det bäst. Hon vill inte förlåta och jag kan tycka att det är en rättighet. Det är en kollektiv skuld som Tyskland bär på och när jag läste Schlinks bok inser jag att den interna ilskan är minst lika stor.

Sedan finns dimensionen om att inte kunna läsa eller skriva. Hanna gör brott för att hon inte förstår sin omvärld. Jag känner att detta är en bra och stark fråga som är viktig. Jag har elever som lever i ett nästan illitterat förhållande till världen. Jag undrar hur det kan se ut när de blir äldre. Informationen ökar och det är svårt att hänga med. Det var svårt för Hanna med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar