tisdag 7 maj 2013

Trettondagsafton



Jag kom överens med mig själv att se en Shakespearefilmatisering och valde denna. Jo, det sker ett skeppsbrott och Viola och hennes bror blir strandsatta på en främmande strand men långt från varandra. För att inte råka illa ut klär Viola ut sig till sin bror och söker militärtjänst hos landets härskare Orsino. Det går bra men Orsino är kär i Olivia och eftersom den unge pojken sjunger vackert får han uppvakta den sköna. Nu vill det sig inte bättre än att Olivia blir kär i Viola och Viola i Orsino och Violas bror dyker upp.

Detta är en klassisk förväxlingskomedi och den är rolig. Jag har sett den på teater och ibland gör den sig bättre där. Men det är fortfarande bra. Jag tror inte mina elever skulle palla dock.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar