lördag 25 maj 2013

Secretariat



Detta med att springa fort. Det är något kittlande med det. När Järvsöfaks satte rekord som snabbaste kallblod eller när Usain Bolt sprang hur snabbt som helst. Ja, det kittlar. Det är nog därför jag gråter lite när jag ser filmen om Secretariat eller Big Red som han också kallades. Han skulle inte vara så snabb, egentligen. Han skulle inte vinna Triple Crown. Men det gjorde han och skrev in sig själv i hästarnas stjärnhimmel för evigt.

Det är en spännande film om man gillar hästar. Jag gör det och därför köper jag den biografiska känslan. Sedan gillar jag hästar med karaktär. Det hade Big Red i massor. Han spelas av hans avkommor. Det är två eller tre hingstar i tredje eller fjärde led som agerar som in förfader. Enligt legenden ska hans hjärta ha varit stort och det var det som gjorde honom så snabb.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar