torsdag 28 mars 2013

Askungar


Okej, jag måste erkänna. Detta var bra. Visserligen har halva bokbloggosfären skrivit det men hypade böcker gör mig skeptisk. I alla fall började jag lyssna och det var bra. Det var spännande och det var också svårt att räkna ut vad som hände. Det fanns sidospår som jag trodde stämde men fel, fel, fel för att citera Brasse.

Fredrika Bergman är en civil utredare åt polisen och det retar hennes chef Alex Recht och Peder Rydh. Dock visar det sig att i det fall de utreder är hon den som hittar det avgörande spåret först. En ung flicka blir kidnappad på ett fullsatt tåg och ingen har sett något. När flickan sedan hittats död nästan 50 mil från platsen är det många saker som förvirrar utredarna.

Det jag gillar med denna bok är att det handlar om personerna som utreder till en viss del. Det handlar också om fallet. Det gillar jag. Det kändes lite som Criminal Minds i bokform eller nästan.

Vem som läste boken kommer jag inte ihåg men efter att ha kollat på bokus stod det Mirja Turestedt och hon är en bra uppläsare. Det kändes skönt att lyssna på henne. Hur långt var då detta. Tja, jag fick det till 2213 meter. Det är ganska långt det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar