måndag 17 december 2012

X-men: First Class


Jo, alltså det är inte första gången jag ser denna film. Jag gillar X-men filmerna. Både denna och de lite äldre även om denna är bättre. Varför vet jag inte men så är det. Detta är i alla fall berättelsen om hur det började. Det är sextiotal och Xavier har blivit professor. Erik letar efter mannen som mördade hans mamma och det har dykt upp mutanter. Samtidigt står världen på randen till ett kärnvapenkrig.

Det finns en ganska tydlig tanke om övermänniska/mutant som egentligen borde diskuteras mer. Erik, Magneto, är ett offer för tyskarna men tycker ändå att mutanter har mer rätt än människor. Barn av sin tid kanske? Xavier, professor X, tycker att harmoni är det bästa sättet att samexistera. Det är här som de lär känna varandra och som skolan för ganska speciella ungdomar startar.

Jag gillar den här filmen eller jag kanske gillar Michael Fassbender, just saying. P.S. se den om du inte gjort det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar