söndag 18 december 2011

Film, tv-serie, artist

Fem favoritartister du har:


Madonna, Robbie Williams, Celine Dion, Dolly Parton, Lady Gaga. Jag gillar starka brudar. Dolly, farmor och jag.

Tre favoritlåtar med varje artist:

Madonna: Sorry, Hang up, Music, Ray of light, Like a prayer.
Robbie Williams: Angels, Feel, Handsome man, Let me entertain you, Supreme
Celine Dion: I'm Alive, A new day has come, I drove all night, Beacuse you loved me, Immortality
Dolly Parton: Jolene, 9 to 5, Island in the stream, Here you come again, Straight talk.
Lady Gaga: Born this way, Bad romance, Alejandro, Pokerface

Fem favoritfilmer du har:

Svårt, men jag kör på.
Nyckeln till frihet
Absolut gisslan
The Dark knight
Den eneste ene
När lammen tystnar



Favoritkaraktär och favoritskådis i varje film:
Nyckeln till frihet - där blir det Morgan Freeman och Heywood som myntar Dumass. Underbart.
Absolut gisslan - Kevin Spacey som en helt vanlig, lite tråkig familjefar är mycket kul. Favoritkaraktär blir Gus som är tjuven som råkar bli fast i förorten dagen för jul.
The Dark knight var visserligen en lövfest för de som dyrkade Heath Ledger men jag måste säga att Michael Caine är bäst som den lite buttre men trogne Alfred. Annars är nog min favoritkaraktär ändå Batman. WWFS? What would Freud say? Jag barar undrar. 
Den eneste ene är en underbar dansk film om en kvinna som blir gravid med sin otrogne man och en man vars fru dör mitt i en adoptionsprocess. Min favorit är definitivt Niels och således skådespelaren som spelar honom. Kommer inte på namnet bara.
När lammen tystnar är en av få filmer som får mig att rysa. Min favoritkaraktär Clarice Sterling. Det är alltid kul att se smarta, tuffa tjejer som lyckas på film och inte bara för att de ser bra ut. Anthony Hopkins är verkligen perfekt som den helgalne kannibalen.


Fem favorit tv-serier:
The Simpsons
Buffy 
Fraiser
The West Wing
CSI: Las Vegas


Tre favoritkaraktärer i varje serie:
The Simpsons - där hittar vi Homer som ibland påminner om min pappa. Lisa som påminner om mig och mr. Burns som borde vara död och säkerligen det närmaste till djävulen på jorden.
Buffy både som serie och karaktär är underbar. Hon, Giles och Spike är bäst i serien även om Cordelia skulle kunna kvala vissa dagar i veckan.
Fraiser får en speciell plats enbart tack vare Niles och Daphne. Gullpar. Sedan måste jag säga Lilith, visserligen inte med så ofta men underbar karaktär när hon dyker upp.
The West Wing är en av världens bästa serier någonsin. Jag måste säga Bartlett, Leo och Will Bailey.
CSI: Las Vegas är den bästa CSI. Grissom, Willows och Dr. Robbins är klart bäst. Jag saknar originaluppsättningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar