fredag 30 december 2011

Bokalfabetet 2.0 T

Veckans bokstav är T och först ut är som vanligt fem ord som du ska koppla till boktitlar.

Trohet
Tillräckligt
Tuff
Tankfull
Tåg

 En tillräckligt tankfull människa är den mindre glade mannen man möter i boken Den tillfällige turisten av Anne Tyler. Mannen lever i dött äktenskap men flyttar hem. I sin hemstad träffar han en hundpsykolog som är en glad levande människa. Alltså vår turists exakta motsats.

Trohet återkommer i nästan alla böcker av Tolkien. Oavsett om det är vänskap eller kärlek eller tronen så är de flesta karaktärer trogna in i döden.

Tufft och tåg blir inte Harry Potter som låg mig nära om hjärtat utan den första Christiedeckare jag läste på engelska. Mordet på Orientexpressen handlar om ett fall som får Poirot att gnugga sina geniknölar. En man dör och vem eller ska jag säga vilka har gjort det? Allt är inte så lätt. Den finns som film och vill man se Albert Finney ha en knepig accent, Sean Connery, Lauren Bacall och Ingrid Bergman ( som hon vann Oscar för) ska man leta reda på denna. Att så mycket kan hända på ett tåg.


Andra uppgiften är att presentera en karaktär med för- eller efternamn på T.
Jag tänkte ta en seriefigur som är i ropet. Herren i fråga kommer från Belgien och har en hund. Hans vän är ganska rik och bor i en herrgård i England. Man har valt bort min favoritfigur i filmen om killen i fråga. Professor Kalkyl hade kunnat spelats av Rowan Atikinson. Det är min övertygelse. Annars löser vår kille fall världen över och ofta i ett land som inte finns. Jag pratar om Tintin som i min hjärna låter som Tomas Bolme.

Och så sista frågan som återknyter till inledningen. Vad läser du i perioder då du är väldigt trött och tappar läslusten lite?
Åhh, då läser jag serier. Det låter lite barnsligt men serier kan vara riktigt bra och speciellt om man har några som man följer. Dessutom brukar de var fulla av intertextualitet. Då brukar man bli lite sugen på vanlig litteratur.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar