torsdag 21 juli 2011

En boklista

1. Den värsta läsupplevelse du haft?
Vad svårt men jag tror att det var när jag läste någon deckare men vilken kommer jag inte ihåg. Det tog några år innan jag läste en deckare igen. Det var stereotypiska porträtt av kvinnor och snacka om klyschor när det gäller poliser. Som att se en Beckfilm men att vara närvarande.

2. Vilken bok har påverkat dig mest hittills?
Det måste ha varit Emechta som jag tjatar om. Den boken fick mig att läsa icke-västerländsk litteratur och det var stort för mig.

3. Har du läst någon bok som du blivit riktigt skrämd av?
Jag förstår fortfarande inte varför jag läste När lammen tystnar och så här i efterhand kan jag tycka att jag borde ha läst något annat.

4. Vad använder du som bokmärke?
Det som finns till hands men gärna mina bokmärken som jag fått med HP, Strindberg, Lagerlöf eller den som kompisens lilla tjej gjorde för några år sedan.

5. När brukar du läsa? Hemma, på jobbet, på morgonen, på förmiddagen, på kvällen, innan du lägger dig…?
Helst när som. Det är lite vilket humör jag är på och vad jag gör. Eftersom jag är svensklärare får jag lektionsplanera på jobbet och då läsa. ;-).

6. Vad var den första bok du läste?
Det var nog en Lindgrenbok men vilken. Åh, Emil? Eller Pippi. Kommer inte riktigt ihåg.

7. Vad är bättre, pocket eller inbundet?

Åh, inbunden. Pocket är så sladdrig och blir lite ful när jag har läst den. Men om jag måste läser jag pocket.

8. Vilken bok läser du nu? 
En shopaholics bekännelser och Små citroner gula.
 

9. Och vilken sida är du på?
Sidan 130 i Kinsella och CD 6 av Ingemarsson.

10. Brukar du lämna ”kännetecken” i dina böcker? (klottrar i dom, spiller mat/dryck på dom och andra barbariska åtgärder?)
Nej, det kanske händer men inget som jag gör medvetet. Kan skriva mitt namn i böcker som lånas ut och älskas av sin ägare.

11. Påverkar titeln/omslaget dig om du överväger att läsa en bok?

Faktiskt. Jag väljer med ögat först men innehållet är också viktigt.

12. Sidantalet, då?

Spelar ingen roll. Allt går bra.

13. Brukar du bläddra fram till sista sidorna för att få reda på slutet?

Ja i deckare där jag vill veta om jag hade rätt eller inte. Ibland läser jag inte klart i så fall.

14. Finns det någon bok du läst flera gånger?
Många, kanske ska läsa om en klassiker.

15. Har du råkat ut för någon olycka som böcker varit orsaken till?
Nej, inte som jag kommer ihåg. Kanske har jag gått i gatan när jag lyssnat på en ljudbok men annars är jag hel.

16. Brukar du sälja/ge bort dina böcker eller klänger du dig maniskt fast vid dem, även om det är någon bok du inte gillar?

 Jag har sålt böcker jag inte tyckt om. Fasiken att jag köpt en mängd Läckberg och sedan läst en och dissat hela författarskapet. De böckerna åkte till Bokbörsen.

17. Tar du med dig boken du läser på toa?

Jadå.

18. Just det, läser du i badrummet?
Se fråga 17

19. Har du något boksystem? Skriver du upp vad du läser/ska läsa/ska köpa/köpt för böcker? Skriver du kanske till och med läsdagbok?

 Har gamla läsdagböcker både här och där. Tänkte använda bloggen bättre för detta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar