onsdag 1 december 2010

Bokfrågornas ABC del 24

1. XXX avslutar brev med kyssar. Någon bokkyss du minns mer än någon annan?
Spindelkvinnans kyss av Manuel Puig även om det inte är det man minns bäst så kräver den sin läsare. Den är skriven i dialogform eller som stream of consciousness. Jag kommer ihåg den för att den är lite ledsam.

2. Malcolm X tillhör de stora ledarna i världshistorien. Berätta om en bok som handlar om en eller flera ledare.
Den första bok jag kommer på är Adolf Hitler av Bengt Liljegren. Den handlar mycket om privatpersonen och hur han kom att bli den han blev. Den är inte så att han förlåter personen Adolf Hitler. Det kan vara bra att läsa något om Hitler som inte fokuserar på allt ont som följde i hans spår.

3. Mina barn är så små att hemmet fortfarande är fritt från xbox (för bokstavens skull då…) eller någon annan spelkonsol. Trots detta (eller just därför) vill jag att du berättar vilken bok du skulle vilja göra om till spel för just xbox.
Eftersom det redan finns tusentals Harry Potter-saker måste jag komma på något annat. Nej, men om man skulle dra till med en gammal goding. Jag tror att De tre musketörerna av Alexandre Dumas d.ä. skulle passa bra. Lite fäktning och hänga i takkronorna samt försöka hinna till platser innan skurken. Om man får sedan ge kardinal Richelieu lite spö är väl det inte helt fel.

4. Den som lider av xenofobi är rädd för det som är främmande. Främlingsfientlig med andra ord. Har du läst någon bra bok som handlar om detta?

Jag tänker på Pojken i randig pyjamas av John Boyne. Där får hatet verkligen ödesdigra konsekvenser. Hat är så onödigt. Den här boken ska man nog inte läsa om det finns små barn hemma.

1 kommentar:

  1. De tre musketörerna skulle nog kunna bli ett grymt spel! Har just köpt Pojken i randig pyjamas faktiskt och hoppas hinna läsa den i jul.

    SvaraRadera