söndag 26 januari 2020

Min bokresa 74 - att läsa om böcker

Camilla på Mitt bokintresse har en frågeserie om böcker. Ibland hänger jag på i realtid och ibland är jag verkligen efter.

Denna gång handlar det om att läsa om böcker. Camilla undrar om: Är ni sådana som väljer att läsa om böcker, och i så fall varför?

Ja ibland händer det att jag läser om böcker. Harry Potter är en av de serier jag läst om allra mest. Jag har läst dem på svenska två gånger och engelska en gång. Det är väl för att jag tycker mycket om serien men så har jag också läst en kurs om Harry Potter på universitetet och tja då var det bara att plöja film och bok för att klara kursen. 

Jane Austen har jag också läst fram och tillbaka några gånger. I skolan, på universitetet, privat och både på engelska och svenska. Austen är visserligen kontroversiell tror jag. Jag tycker mycket om henne av den enkla anledningen att det är en social bild av hennes tid. Historienörden i mig kan dra så många paralleller.

Räknas Astrid Lindgren? De böcker jag läst om flest gånger är Bröderna Lejonhjärta, Ronja Rövardotter och Madicken-böckerna. Emil kommer som god fyra och sedan i glidande skala. Jag tror jag läst alla böcker minst tre gånger. Ronja säkert 10 gånger. Jag läste om dem för att jag älskade dem då och de jag läst om älskar jag fortfarande.

Barbro Lindgren är nog en av de jag läst om minst lika ofta. Jag tycker om hennes självbiografiska dagboksserie. Den lästes frekvent.

Jag läser inte Lindgren eller Lindgren så ofta längre. Däremot läser jag gärna om Vibeke Olssons böcker om Ulrike i vuxen ålder också. Kanske för att jag tycker så mycket om dem och de fungerar fortfarande. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar