söndag 21 september 2014

Jag är ju så jävla esay going


Joanna är en tjej med ADHD och svårt att hålla koncentrationen uppe. Hon lever med en djup deprimerad pappa och en mamma som drömmer om att bli författare. De har inte gott om pengar så Joanna är skolans kondomförsäljare nummer 1. När hon ser Audrey för första gången blir hon kär och lite förvånad eftersom hon trodde hon gillade killar. Fast man kan ju gilla båda.

Joanna råkar i lite trubbel med dels kondomförsäljningen och dels det faktum att hon stjäl hasch från en kille i skolan. Samtidigt lär hon känna Audrey som är speciell på sitt sätt.

Jag gillar boken eftersom den har hjärta och jag tänker mig att livet inte alltid är så lätt att förstå när man är ung. Jag har en sak jag stör mig på och där jag känner att Jägerfeld hamnar i en fälla. Alla karaktärer i svenska ungdomsromaner blir alltid kära i lite udda, svåra kulturnördar. Alltså så har det varit sedan jag var tonåring. Faskien vilken klyscha det är. Kan man bli kär i sin motsats för Joanna är ju också udda och svår. Eller tänker jag fel där? Det är väl okej att vara udda men ibland kanske andra läsare känner sig udda också. Det är värt att tänka på när man läser. 

Jag tänker att en del elever skulle älska och andra skulle hata den här boken. Men visst är den så att den fungerar för de flesta i denna värld. 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar